De zeepbel is doorgeprikt. Welkom in de nieuwe werkelijkheid. Drie jaar na de lancering werd Meatless Farm - producent van 'vleesvervangers' - op maandag 19 juni failliet verklaard. Het Engelse bedrijf VFC Foods lijkt de failliete boedel van Meatless Farm over te nemen. Ook concurrent Beyond Meat verkeert in zwaar weer. Haar aandelen zijn in no-time negentig procent in waarde gedaald, waardoor cashflow ontbreekt om de marketingmachine in beweging te houden.
De introductie van Meatless Farm ging met veel bombarie gepaard. Vanaf het begin was de afloop – een faillissement - voorspelbaar. Waarom? Simpelweg omdat de fabrikanten zich afzetten op een product, vlees, dat niet vervangbaar is. Marketing les 1 leert ons dat dit nooit werkt. Een bedrijf dat zich met haar producten denkt te kunnen profileren door zich af te zetten op een ander product, is gedoemd te mislukken. Als bovendien de naamstelling consequent misleidend is, de prijs te hoog en de kwaliteit, smaak en textuur het niet haalt ten opzichte van vlees, is het einde zoek. Dan laten we de niet waar te maken gezondheidsclaims nog maar even achterwege.
Natuurlijk is er iets te zeggen voor een lagere vleesconsumptie. Vleesconsumptie gaat immers onvermijdelijk gepaard met het doden van dieren. Respect voor het dier speelt een essentiële rol: in de veehouderij, tijdens transport, tijdens het slachtproces. Dat neemt niet weg dat vlees onmiskenbare kwaliteiten heeft die zich in een fabriek niet laten nabootsen.
Consumenten zijn niet gek
Vlees bevat waardevolle stoffen voor het functioneren van het menselijk lichaam: als energiebron, voor de celdeling en de opbouw van botten en spieren. Nuttige stoffen in vlees zijn onder meer eiwitten, vitamines B1, B6 en B12 en ijzer en zink. Vlees vormt voor veel mensen een belangrijke bron van eiwitten in het dieet. Extra eiwit is ook belangrijk voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en voor duur-/krachtsporters.
Consumenten (en beleggers) zijn niet gek. Nep blijft nep. De eiwittransitie, meer consumptie van plantaardige in plaats van de dierlijke eiwitten, gaat door. Althans in de welvarende landen. Wereldwijd neemt de consumptie van vlees onverminderd toe. De eiwittransitie heeft alleen kans van slagen met geloofwaardige, eerlijke producten uit de natuur en communicatie die uitgaat van eigen unieke eigenschappen en voedingswaarde voor de consument. 'Be a hero, not a loser!'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.