Vleesvervangers staan onder druk. Ondanks dat vleesvervangers minder hard in prijs stegen dan vlees, daalde het omzetvolume in Nederland vorig jaar met 2,5%. In de VS en het Verenigd Koninkrijk nam de verkoop nog harder af. Sectorspecialisten van de Rabobank hebben een aantal adviezen beschreven die producenten kunnen helpen vleesvervangers nieuw leven in te blazen. Niet elke producent gaat het volgens hen redden zich aan te passen. Zij verwachten dan ook meer consolidatie op de markt.
In het kort luidt het advies: "Stem productontwikkeling en reclamecampagnes beter af op de veranderende wensen van de consument en verloochen de plantaardige achtergrond niet." Fabrikanten moeten volgens de schrijvers van het stuk terug naar de tekentafel. De centrale vraag daarbij is volgens hen: waar is de plant in plantaardig gebleven?
Om vleesvervangers zoveel mogelijk op vlees te laten lijken, is het ultra-processed food geworden en dat staat juist haaks op processen het gezondheidsstreven van de consument die minder vlees wil eten, concludeert de Rabobank. Groente brengt juist extra gezondheidsvoordelen met zich mee, zoals vezels voor een betere darmwerking. Maar dan moet er natuurlijk wel groente in zitten.
Verdere consolidatie merken
Behalve smaak zijn volgens de sectorpecialisten van de bank ook prijs, natuurlijke en herkenbare ingrediënten, gezondheid en variatie belangrijk om een product aan de man te brengen. Volgens de bank gaat niet iedere producent dit voor elkaar krijgen. "Daarom verwachten we een verdere consolidatie van merken, assortiment en productiecapaciteit."
"Verblind door de hoge groeiverwachtingen hebben producenten van vleesvervangers veel geïnvesteerd in het opzetten van nieuwe capaciteit, het lanceren van nieuwe merken en het uitbreiden van de schappen in supermarkten. Achteraf gezien misschien wel te veel", stellen de sectorspecialisten.
In Nederland verdwijnen de eerste merken
In het Verenigd Koninkrijk trekken Samworth Brothers en Nestlé zich terug uit de plantaardige vleesvervangermarkt. "En ook in Nederland verdwijnen de eerste merken van de schappen, zijn er tekenen dat producenten hun capaciteitsbehoeften opnieuw aan het bekijken zijn en overwegen supermarkten minder schapruimte in te zetten voor vleesvervangers."
Producenten van vleesvervangers moeten hun strategieën opnieuw evalueren, aldus de bank. "Producenten moeten investeren in innovatie, nieuwe producten, ingrediënten en productieprocessen. En dat kost tijd en geld. Niet alle spelers in het speelveld van de vleesvervangers hebben die tijd, laat staan het geld."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.