Containertarieven

Zwarte zwaan

Analyse Logistiek

'Zwarte zwanen' blijven logistieke sector plagen

De zogenoemde 'zwarte zwanen' - onverwachte gebeurtenissen met een groot effect - weten de transportsector keer op keer te verrassen en in meer of mindere mate te ontwrichten. Denk aan de coronapandemie, de Ever Given die het Panamakanaal blokkeerde, en meer recent de brug voor de haven van Baltimore die instortte nadat ze werd geramd door een containerschip. En natuurlijk de situatie in de Rode Zee. Het is niet de vraag of er nog een verstoring komt, maar waar en wanneer, zegt senior analist bij dataplatform Xeneta Emily Stausbøll.
3 Mei 2024
containers Barcelona

Analyse Logistiek

Risico op tekorten en hogere prijzen neemt toe

Havens aan de westkant van de Middellandse Zee zijn steeds voller geraakt door een combinatie van meer aanvoer vanwege de Rode Zeecrisis en weersomstandigheden. Maersk roept klanten op om in de haven van Barcelona (zie foto) goederen en lege containers zo snel mogelijk op te halen.
26 April 2024
containerschip

Analyse Logistiek

'Wereldhandel via zee steeds meer gepolitiseerd'

De geopolitiek spanningen in het Midden-Oosten eisen een steeds grotere tol van de wereldhandel. Met het enteren van containerschip MSC Aries door Iraanse autoriteiten in de Straat van Hormuz afgelopen weekeinde, is nog meer onzekerheid voor de scheepvaart aangebroken. De vrees bestaat dat de vrije doorgang beperkt wordt, waarmee grote economische belangen op het spel komen te staan.
19 April 2024
waterstof

Analyse Logistiek

Waterstoftrucks als aanvulling op elektrische

MAN gaat als eerste Europese vrachtwagenfabrikant waterstoftrucks produceren. De eerste van de 200 vrachtwagens die worden gemaakt, worden al in 2024 afgeleverd aan vier Europese landen, waaronder Nederland, maakte de producent deze week bekend. Hoewel de actieradius van waterstoftrucks een stuk hoger ligt dan bij die met een accu, zal het aantal dat op de Nederlandse wegen rijdt door de hoge kosten en nog beperkte infrastructuur voorlopig waarschijnlijk nog beperkt blijven.
12 April 2024
elektrisch rijden

Analyse Logistiek

Subsidiepotje elektrische vrachtwagens alweer leeg

De subsidieregeling voor elektrische vrachtauto's werd afgelopen dinsdag (26 maart) geopend en het potje was de volgende dag alweer leeg. Op eerste dag zijn er volgens RVO 428 aanvragen binnen gekomen en op de tweede dag nog eens 219. Daarmee was de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) waar dit jaar €45 miljoen voor beschikbaar is met €1,5 miljoen overtekend.
29 Maart 2024
export haven Scheepvaart

Analyse Logistiek

Door koolstofcredits wordt omvaren nog duurder

De scheepvaart valt sinds 1 januari van dit jaar ook onder het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS). Hierdoor moeten grote vrachtschepen (met een gross tonnage van 5.000 of meer) die Europese havens aandoen emissierechten betalen voor het uitstoten van CO2. Door het omvaren via Kaap de Goede Hoop vanwege de aanvallen van Houthi-rebellen in de Rode Zee, stijgen de kosten voor koolstofcredits nog extra hard.
15 Maart 2024
Kaap de Goede Hoop

Analyse Logistiek

Eerste fatale aanval Rode Zee zet zeevaart op scherp

Voor het eerst sinds de Rode Zeecrisis zijn er bij een aanval van Houthi's op een commercieel vrachtschip doden gevallen. Nederland stuurt een fregat naar het gebied. De vakbondfederatie ITF roept op om helemaal geen vrachtschepen meer door de Rode Zee te sturen, zolang de veiligheid van de bemanning niet gegarandeerd kan worden. Wat de spottarieven betreft blijft de ingezette daling doorzetten. Het algehele sentiment is dat de tarieven na de eerste aanvallen door Houthi-rebellen meer zijn gestegen dan de kosten voor de rederijen.
8 Maart 2024
containerschip CMA CGM

Analyse Logistiek

Franse reder waagt zich met schepen op Rode Zee

De Franse rederij CMA CGM gaat vanwege de 'veranderende omstandigheden' weer gebruik maken van het Suezkanaal en door de Rode Zee varen. Er zal per schip worden beoordeeld of er wel of niet door de Rode Zee gevaren gaat worden, schrijft de rederij op haar website. Anders wordt er omgevaren via Koop de Goede Hoop.
1 Maart 2024

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden